7/31/09

bendera

Dah lama dia tak tengok bendera dinaikkan waktu pagi. Paling akhir, rasanya waktu darjah 6, bila naik sekolan menengah, perhimpunan diadakan dalam dewan. Jadi, tak ada tiang bendera, nyanyian hanya dengan iringan muzik...tanpa menaikkan bendera.

Tapi, sejak beberapa minggu lepas, peluang tu hadir semula... dia dapat saksikan semula setiap pagi Isnin waktu perhimpunan pagi.

Terkenang dia waktu dulu-dulu, waktu tu dia di alam persekolahan dulu... setiap kali acara me naikkan bendera ketika menyanyikan lagu negaraku, mata dia dan murid-murid lain hanya bertumpu pada tiang bendera, melihat pergerakan bendera yang bergerak mengikut kelajuan tarikan si penaik bendera. Melihat bukan untuk menghayati lagu Negaraku itu, tapi sebaliknya. Ada perkara lain yang lebih menarik perhatian.

Ketawa akan bergema...
bila bendera yang dinaikkan lambat daripada lagu ataupun lagu habis awal daripada bendera...apa yang mencuitkan hati dia ketika itu, bila bendera yang turun sikit-sikit ke bawah dan naik semula ke atas tuk habis sama-sama dengan lagu...dan ada juga bendera yang berdesup laju menuju puncak bila penaik bendera merasakan diri terlambat sampai ke puncak bendera.

Pada ketika itu, ketawa akan berdekah-dekah...menimbulkan suasana lucu...lucu bila dia ingatkan perkara tu balik... Walaupun sekarang tak sama macam dulu, tak lucu pun bila bendera lambat atau cepat dari lagu. Tapi, peristiwa ini mengingatkan dia pada peristiwa lucu di waktu dia di zaman sekolah rendah dulu.

No comments: